Neuroterápia és biofeedback...a modern agykontroll Békéscsabán.

Blue Orange Black

Bejelentkezés, további info:
(+36)(30) 60-58-58-9

Figyelemhiány - hiperaktivitás zavar.

Gyermeke képtelen megülni, folyton izeg-mozog, figyelmetlen, szétszórt és csapongó. Figyelemhiányos - hiperaktív lenne? Egyáltalán: kit zavar ez a zavar? A családot, a pedagógust, vagy a gyermeket?

Agyműködési változat avagy nevelési probléma?

A figyelemhiányos-hiperaktív zavar (attention deficit-hiperactivity disorder, ADHD) néhány évtizede alkotott diagnózis - az iskolás korú gyermekekben nem ritka tanulási és viselkedési problémák jellemzésére. Ma már gyermekek millióit gyógyszerezik miatta annak ellenére, hogy senki nem tudja pontosan, hogy mi a baj ezekkel a mozgékony, életvidám és többnyire kifejezetten intelligens gyermekekkel. Kezelésére amfetamin-szerű serkentőszereket használnak (Adderal, Dexedrin és hazánkban: Ritalin). Minden szülőt aggodalommal tölt el, ha serdülő gyermeke rendszeresen diszkódrogokat fogyaszt. Ugyanez a szülő minden reggel drogot ad 6 éves gyermekének, mert nehezen viseli egy kiégett-megfáradt tanító unalmas óráját? Mi folyik itt? Politikai eszközökkel biztatják drog-terjesztésre a szülőket?!

Létezik egyáltalán ilyen betegség?

Az életvidám, aktív és mozgékony gyermeket ma hiperaktív besorolással betegként kezelik. A gyermekek csaknem 10 százaléka nehezen illeszkedik a kötelmekkel és korlátokkal zsúfolt óvodai-iskolai környezetbe. Jellegzetes viselkedésüket nehezen tolerálja az oktatási rendszer, és ez visszatükröződik a csökkent iskolai teljesítményükön. Fontos tudnunk, hogya kutatások szerint az ADHD diagnózist kapott gyermek egyetlen szempontból különbözik társaitól: lassabban érik. Viselkedését a 2-3 évvel fiatalabb kortársak nyitottsága, érdeklődése és csapodársága uralja. Az ember-gyermek példátlanul hosszú évekig elhúzódó érési folyamatával járó nyitottság azonban olyan evolúciós ajándékunk, amit megbecsülni kellene, nem pedig erőszakkal zabolázni és gyógyszerekkel elpusztítani.

Az ADHD járvány.

Ma a gyermekek tömegei bepréselhetők az ADHD diagnosztikus kategóriájába. A jelenség mögött szociokultúrális tényezők is feltűnnek, hiszen pár évtizede még a problémát sem ismertük. Az exponenciálisan gyorsuló információs társadalom nyomását nem képes követni az oktatás és pedagógia. A gyermekek néhány évtizede erdőn-mezőn viháncolva fejlődtek testileg és mentálisan. Ma az iskolába kerülő hatéves rendszerint csak fóliába csomagolva ismeri meg a csirkét, gyakran napi 4-5 órát tölt tv, monitor, mobiltelefon és pc-játék nézésével. Megszilárdult csőlátása nem alkalmas arra, hogy az iskolában látott-hallott és érzékelhető információt képes legyen agyának erre elkülönített rekeszeibe tárolni. Agya másféle üzemmódhoz szokott, ezért az oktatás hagyományos technikái nem érnek el hozzá. Egyfelől ingerhiányos és unatkozik, másfelől összezavarodik és nyugtalan. Viselkedését magmagyarázza sajátos agyműködése.

Biztosan gyógyítani kell a hiperaktív gyermeket?

einsteinA hiperaktivitás alapvetően egy evolúciós ajándék, mely a fejlődés motorja. Az emberi fejlődést minden jel szerint a gyermeki nyitottságot és érdeklődést sokáig megőrző felnőttek vitték előre. A legjobb, amit tehetünk, hogy respektáljuk, és megpróbáljuk kiszolgálni igényeiket.

A hiperaktív gyermek természetesen sok problémát okoz a merev oktatási rendszerünkben, és egy ponton kompromisszumot kell kötni. A gyermekek többségének igényeit korlátozza egy hiperaktív, alig leköthető gyermek, aki az óvodai foglalkozásokat, vagy tanórákat folyamatosan megzavarja. A pedagógusnak komoly kihívást és hallatlan energiát jelent néhány ilyen gyermek lekötése azért, hogy még a többiekkel is érdemben tudjon foglalkozni. A szülők felelőssége támogatni és megbecsülni a jó pedagógus nehéz munkáját. Talán átmenetileg gyógyszerrel is segítheti a gyermekét iskolapadba kényszeríteni, hiszen a merev oktatási rendszert megváltoztatni úgysem tudja.

Hosszú távon azonban a szülő felelőssége stabil értékrenddel, szeretettel és határozott játékszabályokkal működő családi hátteret biztosítani. A gyógyszeres stimuláció helyett érdekes, kihívásokkal tűzdelt családi programokra érdemes pénzt, időt és energiát áldoznia. A tömegoktatás helyett kereshet kiscsoportos vagy egyéni képzési lehetőségeket. A nem olcsó, és kétes értékű drogok árát inkább fejlesztő gyógypedagógusra célszerű költeni. Nem azért, mert defektes a gyermek, hanem ellenkezőleg: a hiperaktív gyermekkel egy értékes lehetőséget kaptak ajándékba, aki megérdemli az egyéni igényeihez illeszkedő oktatást. Végezetül egy gyógyszerektől és szövődményektől mentes, egyéni fejlesztési lehetőséget kínál a neurofeedback tréning, ami éppen ott segít, ahol a gyermek fejlődése lemaradásban van kortársaihoz képest.

Hogyan működik a neurofeedback?

A neurofeedback nem helyettesíti az előzőekben vázolt fejlesztő programot, midazonáltal hatékonyan kiegészítheti. A tréning célzottan serkenti a fejlődésben kissé lemaradt frontális agyterületek érését, gyorsulását. A neurofeedback, vagy EEG-biofeedback során a kórosan lassú frontális agytevékenység felgyorsítását jutalmazzuk. A kezelés menete a szokásos visszacsatoláson alapul: a gyermek egy számítógépes játékot játszik, animációt mozgat vagy filmet néz, melyet a fejéről elvezetett agyhullámok irányítanak. A tréningek során az agy hamar megtanulja, hogy a film akkor pörög zavartalanul, ha az elvárt gyorsabb működést produkálja. A frontális gyorsulás a tünetek látványos és tartós javulását eredményezi. S ami még meglepőbb: ha az agy egyszer megtanulta megfelelő "fordulatszámon" működtetni a homloktáji területet, akkor ezt a képességét a terápiás sorozat befejezése után használni fogja. Ezért a neurofeedback kezeléssel elért viselkedés-javulás a terápia befejezését követően is tartós marad. (Emlékeztetőül: a frontális lebeny agyunk karmestere. Ha egyszer megtanulta a pálca használatát, akkor bármikor képes a szimfónikus zenekar vezényelni.)

A gyógyszeripari háttér ismeretében talán nem meglepő, hogy a pszichiátriai társaságok szakmai ajánlásaiban még csak alternatívaként sem említik a neurofeedback tréninget. (Érdemes megjegyezni, hogy az alkalmazott izgatószerek szintén az EEG lassú delta-theta hullámainak csökkenését és a gyors béta hullámok arányának növekedését eredményezik. Csakhogy a stimuláló gyógyszer elhagyásával az agyműködés ismét lelassul - talán még jobban, mint valaha.) A józan ész azt diktálja, hogy ha a hiperaktivitás tüneteiben szerepet játszik a lassabban érő frontális agy, akkor a gyermek drogozása helyett célszerűbb a lemaradott területek célirányos trenírozása.