Neuroterápia és biofeedback...a modern agykontroll Békéscsabán.

Blue Orange Black

Bejelentkezés, további info:
(+36)(30) 60-58-58-9
szerda, 07 március 2012 09:14

A krónikus fáradtság szindróma.

fatigueSokan éreznek tartós kimerültséget, kedvetlenséget, és minden célt szürkévé tompító fáradtságot, mely átível napokon, heteken és hónapokon. Már a reggeli ébredés is ólmos végtagokkal és nyomott hangulattal nyomja rá bélyegét az egész napra. A nap színtelenné fakul, az addig érdekes feladatok elveszítik vonzerejüket, a tornyosuló feladatok maguk alá gyűrni látszanak. Az állandó kialvatlanság, fáradtság érzése ingerültséggel és egyre csökkenő terhelhetőséggel társul. Nem jelent megoldást a hétvége sem, mert az alvással is gond van: sokszor sikertelen az elalvás, nyugtalan az éjszaka és korai az ébredés - gyakran fáradtabban ébred, mint lefeküdt. Biztosan segítene egy hosszú kikapcsolódás Tenerifén, dehát ez illúzió...

A krónikus fáradtság ördögi köréből kiszabadulni csak akkor lehet, ha megértjük, hogyan lopódzik be mindennapjainkba a stressz.

Mit csinál a gazella, ha megmenekült az oroszlán támadásától? Hosszú perceken keresztül csak liheg remegő lábakkal, pótolja az elfogyasztott oxigént. Kipiheni a stressz következményeit.

De mit csináljon a civilizált ember, ha észre sem veszi, hogy éppen az oroszlán elől fut? Hogyan reagáljon a munkahelyi problémákra, ezisztenciális fenyegetésre, vagy éppen családi konfliktusra, mely ugyanazt azt az élettani folyamatot működteti benne, amit régen az oroszlán támadása váltott ki? A bennünk lapuló ősi túlélőkészülék nem válogat. Ha fenyegetést szimatol, a stresszválasz programja futni kezd bennünk, mi azonban fizikai értelemben nem kezdünk el futni. Naponta százszor áll biokémiánk menekülésre, és eközben öntudatlanul is kiadós fürdőt veszünk a stresszhormonok és váladékok tengerében. Bokszmeccsre készülünk, de nincs ellenség. Futásra készülünk, de a startpisztolyra nem mozdulunk meg. És miközben árnyékbokszot vívunk vélt vagy valós fenyegetések ellen, testünk erőtartalékait fokozatosan és észrevétlenül lemerítjük egy meg sem történt csatában.

A krónikus fáradtság nem az aktív fizikai munkás problémája. Ő felébred, felkészül a feladatra, estig komótosan vágja a fát, feltölti élelmiszertartalékait és egészséges pihenéssel tölti az éjszakát. A fizikai munkás felkészül az ütközetre, majd megvívja azt - ezért a munka nem megbetegíti, hanem jó erőben tartja.

A krónikus fáradtság a krónikus stresszválasz tünete. A rendszeresen fizikai válasz nélkül hagyott érzelmi kihívás betegít, az elmaradt válasz, a bennégett feszültség. Ezért is érthető, hogy a krónikus fáradtság oly gyakran társul az alvás zavaraival és megmagyarázhatatlan, tartós tompa izomfájdalmakkal.

Mi a megoldás?

A krónikus fáradtság tüneti megoldása: a fizikai aktivitás! Paradoxnak tűnik, de a mechanizmus megértésével nem meglepő: a tartós fáradtság tünetein azzal lehet áttörni, ha a stressz-reakciót a megfelelő fizikai aktivitással lereagáljuk. Természetesen éppúgy előnytelen az indolens bolti eladót ököllel megdolgozni, mint az agresszív főnököt egy csípődobással földre kényszeríteni. Azonban rendkívül sokat segíthet például a rendszeres kerékpározás, úszás, kocogás beépítése a napi rutinba. Ha sikerül áttörni a fáradtság kezdeti korlátját, akkor a leégetett kalóriákkal együtt a stresszválasz hormonális-idegi építőkockái is a helyükre kerülnek, és helyreáll belső egyensúlyunk. Az egyensúly következménye lesz az átaludt éjszaka, és a kipihent, jókedvű ébredés, melyet stabilabb és teherbíróbb munkateljesítmény követ.

A stresszválaszt lereagálni természetesen akkor kell, ha az elindult. Élettani folyamataink tudatos kontrolljához segít a biofeedback és neurofeedback tréning. Gyakorlásával az első lépések idején tetten érhetjük önmagunkban a harckészültség jeleit. A kontroll alatt tartott erőforrásaink céltudatosabb kihasználásával hatékonyságunk hatványozódik, és a fáradtság tovatűnik.

Harmadik oldalról, a pszichés stressz gyökeréig hatolva mindig hasonló problémákat találunk: kielégítetlen lelki szükségleteket. A gyermekével türelmetlen szülő feszültségét talán az intim párkapcsolatának hiánya  okozza, a főnök basáskodása talán azért olyan fájó, mert a rég' meghalt édesanya hideg szigorát idézi. A robotoló háziasszony nem a szennyeskorás vagy felmosóvödör súlyától fárad el estére, hanem tevékenységének céltalanságától és férje elismerő szavainak hiányától. Az érzelmi és egszisztenciális biztonságra törekvésünk éppen olyan kínzó igény, mint az élelem vagy menedék utáni biológiai késztetés. A pszichés stressz mögött rendre feltérképezhetők a "biztonsági pajzsunk" sérülései, és sárba tiport lelki szükségleteink. A valódi stressz-kezelés magasiskoláját jelenti az a gyógyászat, mely ezeket a hiányokat képes felkutatni és feltölteni.