Neuroterápia és biofeedback...a modern agykontroll Békéscsabán.

Blue Orange Black

Bejelentkezés, további info:
(+36)(30) 60-58-58-9

Mindfulness: éber figyelem a stressz ellen.

Méltányosság? Tisztesség?
Hogyan is lenne elvárható méltányosság és tisztesség egy alvó emberekkel lakott bolygón?
(G.I. Gurdjieff)

dropletCsakis a hülyeség kora felé száguldó emberiség felébredésétől várhatunk egy tisztességesebb társadalmat, és Gaia elpusztításának lassulását. Az egyéni felébredés egyik praktikus eszköze a mindfulness meditáció. Az álomból ébredés egyik hasznos mellékhatása: a csökkenő stressz. Jon Kabat-Zinn érdeme, hogy ezt a tudást integrálta a nyugati típusú orvosi ellátásba. A Zen-meditációt tanult Kabat-Zinn 1979-ben alapította a Massachussetts-i Egyetem Orvosi Központjában az első Stresszcsökkentõ Klinikát, melynek sikere gyorsan elterjedt az Egyesült Államokban. Ma már több száz intézményben, számos országban tartanak rendszeres meditációs tréninget. Elsősorban daganatos betegségben szenvedők, krónikus fájdalmakkal küzdők profitálnak a képzésből, de természetesen mindenki enyhülést remélhet, akit stressz-függő panasz gyötör. (A neuroterápia oldalak kitartó tanulmányozója már bizonyosan észlelte: minden panasz és betegség stressz-függő...)

(A stressz csökkentésére létezik egy rendkívül egyszerű és hatékony módszer. A napi rohanás tetőfokán egy nyugodt helyen ülj le egy negyed órára, hunyd le a szemed, és lazítsd el izmaidat. Maradj mozdulatlan, és mindössze légy ott. Ha a "légy ott" idején a fejedben már a következő légyott forog, akkor már nem vagy jelen, akkor már gondolatban az eljövendő találkozóban vagy. Szóval semmi más dolgod nincs, csak: LÉGY OTT. Ennyi az egész. Ha nehezedre esik leülni 15 percre, akkor jussanak eszedbe John Lennon örök szavai: "Az élet az a dolog, ami akkor esik meg veled, mikor éppen egyéb terveiddel vagy elfoglalva.")

Az éber figyelmen alapuló stressz-csökkentés (mindfulness-based stress-reduction, MBSR) egy nyolc hétig tartó program. Kidolgozása során az éberség-meditációt és a jóga tudományából kiragadott gyakorlatokat kombinálták olyan formába, mely vallási-felekezeti meggyőződéstől mentes,  és a nyugati elme számára is emészthető. A gyakorlatokat némi elkötelezettséggel bárki gond nélkül beillesztheti napirendjébe.

mindful cartoonA mindfulness meditáció az "itt és most" éberségét fejleszti. A pillanatnyi érzelmi-mentális állapotaink tudatos megélése a legfontosabb eszköz annak megtapasztalásához, hogyan működik együtt test és szellem. Testi megéléseink képezik pszichés állapotunk lenyomatát. Ezért pszichés történéseink tudatosításával testi megéléseink kontroll alá vonhatók. A test-tudatosság fejlesztésének számos hagyománya létezik (tai-chi, aikido, stb.). A stressz-csökkentő programba épített egyszerű jóga testtartások (ászanák) a testi történések tudatosításával egészítik ki az "itt és most" éberségét.

Az éber figyelmen alapuló stressz-csökkentés működik. Több, mint 20.000 gyakorló pozitív visszajelzése támasztja alá a szemlélet sikerét. A tudományos igényű vizsgálatok azt is megmutatják, mi történik az agyban az eredményes tréning során. A bal agyfélteke homloktáji területének (prefrontális kéreg) működése, vérkeringése fokozódik.(Davidson, Kabat-Zinn 2003)

Természetesen a mindfullness önmagában nem gyógyítja meg az emlőrákkal küzdő nőt. Talán a kíméletlen krónikus derékfájdalmakat sem szünteti meg. De a visszajelzések arra utalnak: az éberség gyakorlása csökkenti a szenvedést, és megkönnyíti az életet.

Az éber figyelmen alapuló stressz-csökkentő gyakorlatokat Magyarországon sajnos egyenlőre kevés képzett trainer oktatja. (Íme egy szimpatikus példa.) Az Országos Onkológiai Intézetben a Magyar Rákellenes Liga közreműködésével szerveznek tréningeket. A mindfulness technikáról, és az elérhető tanfolyamokról további információ itt.