Neuroterápia és biofeedback...a modern agykontroll Békéscsabán.

Blue Orange Black

Bejelentkezés, további info:
(+36)(30) 60-58-58-9

Szívkoherencia tréning a gyakorlatban.

A szívkoherencia biofeedback során a páciens testére kétféle érzékelőt helyezünk: a hasi légzést figyelő övszerű szenzort, és a szívműködést rögzítő EKG érzékelő elektródákat. A két jelet a számítógép megfelelő módon feldolgozza és hullámok, grafikonok, hangjelek, vagy mozgó animációk formájában mutatja a gyakorlónak.

A szívkoherencia begyakorlásához első lépésben rendszerint a helyes hasi légzés technikáját kell elsajátítani.

Miért éppen hasi légzés szükséges?

RespirationLégcserénket alapvetően két izomcsoporttal végezzük. Egyik a bordaközi izmok sorozata, melyek a bordakosár emelésével töltik a tüdőt. Másik a mellüreg és hasüreg között elterülő rekeszkupola. Megfeszítésével a hasüreg felé mozduló kupola előre mozdítja a beleket, emeli a hasfalat, ezzel levegőt szív a tüdőkbe. A bordaközi izmok munkája mellkasi típusú légzést hoz létre, ami különösen feszültség, szorongás esetén jellegzetesen felületes, gyors, kapkodó légzési mintát eredményez. A mellkasi légzést vezérlő idegek a megfelelő háti csigolya magasságában lépnek ki a gerincvelőből. A rekeszi (hasi, abdominális) légzést vezérlő ideg jóval magasabbról, a nyaki gerincből indul. A hasi légzés vezérlése tehát meglehetősen közel fekszik az alsó agytörzsi idegközpontokhoz, ahol a légzés és szívműködés központi automatikája rejtőzik. A 4. nyakcsigolyából kilépő phrenicus ideg a zsigeri idegrendszer tengelyének számító bolygóideg központjaihoz is közel fekszik. Talán ez magyarázza a jóga bölcselet és a szívkoherencia tréning gyakorlati tapasztalatát: a testi működések összehangolására, az elme lecsendesítésére a hasi légzés gyakorlása a leghasznosabb.

Eleinte különösen a hölgyeknek okozhat átmeneti nehézséget a megszokott mellkasi légzés helyett a rekeszizom helyes használata. A terhesség során a hasi légzés akadályozott, ezért szült nők csaknem kivétel nélkül átszoknak a mellkasi légzésre. Az aktív hasi, rekeszi légzés azonban gyorsan és nehézség nélkül elsajátítható. A gyakorlás során a légző mozgások közvetlenül láthatók a számítógép monitorán, így ellenőrzéssel gyorsan kialakul a megfelelő légzési minta.

A további gyakorlás során a szabályos hasi légzés mellett körülbelül percenként hat légvételre lassítunk, és a légzési hullámok mellett a szívfrekvencia változását is kivetítjük. Hamarosan kialakul a légzés és szívműködés összehangolódása, a szívkoherencia.

A percenként hat légzés közelítőleg megfelelő mindenki számára, azonban kisebb különbségek előfordulhatnak, ezért egyénileg meghatározzuk azt a percenkénti légzésszámot, mely a legnagyobb szívfrekvencia variabilitást eredményezi. Ezután az egyénre szabott légzési számmal jól begyakoroljuk a szívkoherenciát. Későbbi összehasonlítás számára meghatározzuk a maximális pulzustartományt. A gyakorló otthoni házi tréningre kap egy segéd egyszerű segédprogramot, mellyel a meghatározott légzési frekvencia és minta felidézésével képes előidézni és begyakorolni a szívkoherencia állapotát. Az előírt gyakorlati idő után időközönként ismét felmérjük a pulzustartományt, és áttekintjük a páciens tüneteinek alakulását

Szívkoherencia az egészségért – és azon is túl.

A szívkoherencia tréning egy hatékony biofeedback technika a beszűkült pulzustartomány növelésére. A szívfrekvencia változékonyságának növekedése a szív rugalmasságának javulását, és az általános stressz csökkenését jelzi. A szívkoherencia tréning ezért segíthet minden betegségben, melynek hátterében felfedezhető a tartós pszichés vagy fizikai stressz. (A stressz-betegségek kivonatos listája itt található.) A szívkoherencia tréning azonban túl mutat az egyéni egészségen is. Szívkoherens állapotban erős hatást gyakorlunk környezetünk testi és szellemi egészségére is, mert a szívkoherencia az együttérzés hullámhossza!